måndag 21 april 2014

Ett liv med Windows utan Microsoft - React OS Community Edition

Under tiden jag var mer aktiv användare av Ubuntu har jag använt Wine med blandat resultat för att köra Windowsprogram. I och med att jag vill ha ett fungerande GUI (verktygsfält som saknas eller renderas på fel ställe, svarta fält på skärmen undviks gärna) och program som inte laggar mer än under Windows så har det blivit allt mindre Ubuntu samtidigt som jag följer utvecklingen av spelportning till Linux vilken bara ökar och kan få programmakare att följa efter.

Wine har dock förbättras sen jag använde det sist. Jag har inte testat ArtRage på ett tag, inte alls testat Manga Studio som jag använder mest nuförtiden (sorry ArtRage, bättre GUI är inte allt, funktioner betyder mer). Men Wine är inte det ända alternativet om man vill köra Windowsprogram utan att betala för en Windowslicens.

React OS.

React OS har sin början i projektet FreeWin95 vilket strävade efter att vara en fri gratis klon utav Windows 95. Projektet började 1996, men gav inte mycket mer än samtal och tankar. Först under slutet av 1997 fick projektet en riktig inriktning under namnet React OS. Men utvecklingen gick långsamt och projektet började sträva efter kompatibilitet och funktioner i Windows 98, 2000, XP, Vista och så vidare samtidigt som de ej hann med kompatibilitet med tidigare versioner av Windows. Andra viktiga saker som behövs i ett Operativsystem saknades, så som riktig nätverkssupport, ljud och drivrutiner för att kunna installera och köra det på vanliga datorer. Jag trodde projektet hade kommit ner på en knappt märkbar utvecklingstakt där React OS, ett helt Operativsystem för Windowsprogram aldrig skulle bli användbart.

React OS överraskar.

Efter ett misslyckat försök med Kickstarter lanseras en ny kampanj för ett nytt React OS projekt kallat React OS Community Edition på Indiegogo. Med en ny kärna av Operativsystemet där grundläggande, men viktiga funktioner är fixade verkar de sträva efter att visa att de finns och få folk att bidra med pengar till projektet och där med få möjlighet att rösta på program eller hårdvara som först ska ges support till. Jag antar att de gärna tar emot nya utvecklare som fått upp ögonen för projektet.

Jag tycker deras Indiegogo kampanj är något löjligt ordat och att de "perks" de har är ganska ointressanta. Dock får de behålla pengarna de samlat in, de har redan kommit till 25% av målet med flera dagar kvar. Förhoppningsvis leder pengarna och publiciteten till en mycket snabbare utvecklingstakt och jag ser fram emot att testa React OS när projektet släpps öppet. En sista notering värd att skriva är att de äntligen verkar sträva efter unikt utseende istället för en sämre version av tidigare Windows och det blir intressant att se hur deras nya explorer.exe kommer att se ut.

"Imagine sending a Cake to Microsoft. Yes. A Cake. With your design and shape proposal and the ReactOS Community logo on it.
Do you remember that cake that Mozilla sent to IE? Now, it's time for your Cake to Microsoft! It can even have the shape of a Metro Button ;)
Of course we'll have, first, to reach the $60.000 goal.
Send us your design proposals, be creative!, and after the IGG is finished you will vote the best ones."


* Länkar går till ställen med mer information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar