torsdag 19 juli 2012

Rita en grundfigur

Jag har ofta haft bråttom med att rita vilket lett till att uppbyggnaden av karaktären jag ritat blivit dålig, vilket i sin tur lett till mängder av omritande för att få rätt på proportionerna och pose.

Jag har ritat lite mer för hand senaste tiden, något jag har haft svårt för efter att ha vant mig vid att rita digitalt. Jag kände att för hand är det viktigare med en bra grundfigur att bygga vidare på då blyerts och suddgummi begränsar möjligheterna att rita om en hel del jämfört med Wacom ritplatta och bra programvara.

Det tankesättet verkar ha fungerat. Dock har jag inte scannat in några bilder att visa ännu.

Figuren här till vänster är uppbyggd på liknande sätt som de jag ritat för hand. Jag ritade den nyss med min Wacom Intuos 4L platta i ArtRage.

Är egentligen inget unikt då jag sett liknande grundfigurer i ritböcker och på Internet, men jag tror huvudsaken är att man hittar något sätt som passar en själv och att man gör det till sitt eget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar